Ekoprintti eli kasvipainanta

06.01.2022

Kasvien värien ja muotojen siirtäminen kankaalle.

Nyt tulee pieni perehdytys tekniikkaan, josta voisi kirjoittaa vaikka kuinka pitkään! Tekniikkaan, jossa ei ole yhtä oikeaa tapaa toimia, ja jossa mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. En kirjoita tähän suoria ohjeita, enkä reseptejä, mutta ehkä tämän pohjalta löydät omat tapasi tehdä upeita printtejä, omia taideteoksia luonnonkasveilla. Muitakin tapoja kankaan pohjustamiseen on, mutta kirjoitan nyt vain niistä, joita käytän itse.

Kasvipainanta,
ekopainanta,
kontaktivärjäys,
ekoprintti...


Tekniikallahan on monta nimeä, englanniksi esimerkiksi eco print, bundle dyeing, botanical print, contact dyeing tai botanical contact dyeing. "Botanical print" on oma suosikkini näistä termeistä, koska mielestäni se kuvaa kaikista parhaiten itse tekniikkaa. Ja sen suomennan mielelläni termiksi kasvipainanta. Vakiintuneeksi termiksi on Suomessa tainnut muodostua ekoprintti / ekoprinttaus, ja itse käytän myös termiä ekopainanta (eko-sana on kyllä hyvä yleisnimitys kun viitataan luonnonmukaisuuteen tai ekologisuuteen, mutta haluan itse tarkentaa tämän kasveihin liittyväksi tekniikaksi). Tykkään käyttää termiä painanta koska se antaa itselleni mielikuvan käsityömäisemmästä tekniikasta (vrt. kankaanpainanta), printtaamisesta tulee enemmän mieleen koneellinen työ (vrt. digiprintti), ja tulostaminen yleensäkin. Ekoprintti on kuitenkin hyvä, osuva ja ajan trendeissä elävä termi tekniikalle, joka on juuri nyt tulossa todella suosituksi. Kontaktivärjäys on varmaan alunperin ensimmäinen termi, jota tekniikasta on käytetty, ja se tietenkin kuvaa hienosti tekniikkaa, mutta on myös hyvin laaja käsite. Tämä asia elää koko ajan ja itse ainakin otan käyttöön mielelläni uusia termejä kun tekniikat hioutuvat johonkin suuntaan. Sanojen antamat mielikuvat ovat kuitenkin minulle tärkeitä.

Puhun siis usein kasvipainannasta ja se tarkoittaa periaatteessa samaa kuin kaikki edellä mainitut.

Ekoprintti / kasvipainanta. Puuvillainen vintagelakana.
Ekoprintti / kasvipainanta. Puuvillainen vintagelakana.

Olen opetellut tekniikkaa enemmän tai vähemmän aktiivisesti vuodesta 2018 (ja osittain jo 2017). Silloin siitä ei löytynyt suomeksi oikeastaan mitään tietoa, ja englanniksikin hyvin vähän. Lähdin asiaan myös vaikeimman kautta, eli selluloosakuitujen printtamisella, josta löytyi myös hyvin vähän tietoa. Tietäisittepä mikä erehdysten ja onnistumisten taival tämä on ollut!  India Flint oli ensimmäinen "esikuvani", ja hänen kirjansa "Eco colour - botanical dyes for beautiful textiles" ensimmäinen tiedonlähteeni. Nyt ihan parissa vuodessa tiedon ja eri tekniikoiden määrä on kasvanut valtavasti. Vuosien 2020-21 kesinä sain hiottua omat tekniikkani ja reseptini eri puretuksilla toimiviksi, ja sain myös todella hyviä tuloksia monilla erilaisilla kasveilla. Periaatteessahan koko tekniikassa on kyse kasveista, ja vain kasveista. Mutta, jotta kasvien värit ja muoto saadaan siirrettyä kankaalle, pitää kasveista tietää aika paljon, sekä pitää osata käsitellä ja purettaa kankaat oikein. Eri kasvit tarvitsevat erilaisen puretuksen, jotta ne toimisivat tässä tekniikassa. Kaikkia kasveja ei siis voi, tai kannata, käyttää samoissa töissä, vaan kannattaa tehdä kokeiluja erilaisilla puretuksilla eri kasveille, jotta oppii miten mitkäkin kasvit toimivat. Kasveista pitää myös tietää (tai kokeilemalla hankkia tietoa) joistain ominaisuuksista. Jotkut kasvit sisältävät paljon tanniinia, niillä pystyy tekemään esimerkiksi ihan mustia kuvioita, jotkut taas antavat hyvin väriä ja niillä saa värillisiä kuvioita aikaiseksi, toiset kasvit taas eivät anna juuri mitään jälkeä, mutta näitäkin voi hyvin käyttää jolloin pystyy hyödyntämään kasvien muotoja.
Miten sitten kankaita voi purettaa kasvipainantaa varten? Kannattaa lukea myös aiempi tekstini selluloosakuitujen purettamisesta: täältä. Villa täytyy purettaa alunalla, mutta muuten voit hyödyntää villalle samaan tapaan luonnontanniineja ja rautaa kuin selluloosakuituja ja silkkiäkin printatessa. Rautaa tulee käyttää proteiinikuiduille (villalle ja siis myös silkille) aina varovaisesti, selluloosakuidut kestävät rautaa paremmin. Pääsääntöisesti käytän itse vain selluloosakuituja.


Puretustapoja:

Tapa 1. Voit tehdä puretuksen niinkuin selluloosakuiduille värjätessäkin usein tehdään, eli ensin tanniinikäsittely ja sitten puretus alumiiniasetaatilla. Tämä puretustapa toimii sellaisille kasveille, jotka antavat hyvin väriä, ja joiden värin haluat säilyttää kirkkaana (sekä esimerkiksi monille sienille).  Voit käyttää tässä yhteydessä myös apukangasta eli "peittoa", joka on kastettu rautapitoiseen liemeen, jolloin saat tumman taustavärin ja kirkkaat kuviovärit. Tällä tekniikalla voit myös "värjätä" taustan peiton avulla värilliseksi käyttäen luonnonväriuutteita. Tee silloin vahva liemi lisäämällä haluamaasi luonnonväriuutetta ja imeytä tämä väriliemi peittoon, jonka asettelet kankaalle laitettujen kasvien päälle. Voit käyttää myös rautaa lisänä värien kanssa, jolloin saat tehtyä esimerkiksi väriresedan ja raudan avulla vihreän taustan.


Tämä seuraava tapa purettaa oli se, jolla itse lähdin nelisen vuotta sitten kokeilemaan kasvipainantaa, ja jota aluksi käytin pelkästään. Lähinnä tein sillä mustia printtejä tanniinipitoisilla kasveilla. Nykyään käytän tätä puretustapaa taas enemmän, ja olen löytänyt myös paljon muita kasveja, joilla saa tummien kuvioiden lisäksi myös värillisiä.

Tapa 2. Pureta kangas alumiiniasetaatilla. Voit lisätä joko puretusliemeen rautaa, tai voit dipata puretetun kankaan ennen printtausta rautaliemeen. Voit liottaa myös kasveja rautapitoisessa liemessä hetken, jos haluat mahdollisimman tummia printtejä tanniinipitoisilla kasveilla. Tämä puretustapa toimii hyvin myös joillekin väriä antaville kasveille, ja antaa murrettuja sekä tummia vahvoja värejä, mutta tällä tavalla ei saa kirkkaita värejä. Voit käyttää tanniiniliemeen kastettua peittoa saadaksesi tumman taustan. Eri kasveista peräisin olevat luonnontanniinit antavat erilaisia värejä, joillakin saa sinisen/lilan, joillakin ruskean, ja toisilla esimerkiksi harmaan tai jopa mustan taustan. Siihen, minkälainen taustasta lopulta tulee, vaikuttaa tanniinin alkuperän lisäksi moni asia, mm. lämpötila, höyrytyksen kesto, raudan ja tanniinin suhde ja määrä. Myös väripeittoa voi hyvin käyttää tässäkin tekniikassa.


Tapa 3. Puretus alumiiniasetaatilla. Jotkut kasvit toimivat myös pelkän alumiiniasetaattipuretuksen (tai proteiinikuiduilla alunapuretuksen) voimin. Tätä tapaa voit hyödyntää myös silloin kun haluat vain kasvin muodon, mutta kasvista ei lähde väriä. Kasvin muodon saat vangittua peiton avulla, jossa on esimerkiksi väriuutetta ja tanniinia, tai tanniinia ja rautaa, tai kaikkia kolmea. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. 

Puretuksenkin voi tehdä usealla tavalla. Käytän itse usein hanakuumaan veteen tehtyä puretusliemeä, jossa annan materiaalien olla parin tunnin ajan. Tällä tavalla saa tasaisimman puretuksen tehtyä. Puretteen voi kiinnittää myös kuivattamalla puretusliemessä käsitellyn kankaan, tässä pitää käyttää eri reseptiä puretusaineiden määrässä kuin liemipuretuksessa, ja tällöin tehdään vahva liemi. Myös tällä tavalla on omat hyvät puolensa.

Voit käyttää apuna muovia, paperia, kangasta, jos et halua, että kuvioista tulee "haamukuvioita" kerrosten läpi. Joissain tapauksissa mielestäni nämä haamukuvat tekevät kuitenkin kauniin efektin ja toimivat hyvin kuvion elävöittämisessä, etenkin mustissa printeissä. Kankaan (ja mahdollisen rauta/tanniinipeiton/apukankaan) kosteudella on iso merkitys kuvioiden piirtymisessä ja tarkkuudessa, mutta tämän avulla saa tehtyä myös huikean kauniita ja yllätyksellisiäkin värien sekoittumisia jos ei halua tarkkoja printtejä. Kankaan rakenne ja paksuus myös vaikuttavat lopputulokseen.

Myös kasvien asettelulla on suuri merkitys. Ja esimerkiksi tanniinipitoisilla kasveilla pystyy leikittelemään paljon sillä, miten päin kasvit asettelee. Useimmiten kasveista irtoaa väri ja/tai tanniini alapuolelta lehteä, mutta jostain kasveista saa kummaltakin puolelta lähes samanlaisen kuvion.

En valitettavasti jaa reseptejäni, sillä minulla on omat reseptit joita käytän töissäni ja joissa on kaikissa ripaus myös muiden ohjeita mukana. Ne ovat monasti yhdistelmiä jonkun toisen resepteistä sekä kirjoista lukemistani ohjeista, joita olen muokannut omiin tarpeisiini ja käyttämiini kasveihini sopiviksi. Ja jos olen saanut/ostanut joltain ammattilaiselta ohjeita, en niitä tietenkään voi edes julkisesti jakaa. Suomessa on tulossa ensi kesänä varmaan runsaasti kursseja, joilta löytyy pätevät opettajat. Minä en opeta, enkä järjestä kursseja, se ei ole minun juttuni, vaan keskityn mielummin luovaan työhön. Itsenäisestikin voi oppia kun sitkeästi tekee kokeiluja, niin itsekin olen päässyt alkuun, ja se on ollut mahtavaa onnistumisen ja oivaltamisen aikaa! Kunhan opettelee perustavat purettaa, voi kokeilemalla löytää aivan uusia maailmoja, ja oppia myös uusia kasveja, se on todella antoisaa! Aina annan ensimmäiseksi neuvoksi, että ota lakana ja revi se tilkuiksi. Tee näihin tilkuihin erilaisia puretuksia ja kokeile niihin erilaisia kasveja. Itse kiinnitän värit höyryttämällä lähes aina, mutta ihan yhtä hyvin kääröt, taittelut, tai miten ikinä oletkin kasvit kontaktiin kankaan kanssa saanut tiiviisti, voi myös keittää vedessä, väriliemessä, rautapadassa ym. Höyryttämisen tai keittämisen sijaan voit myös laittaa käärösi muovipussiin ja heittää kompostorin lämpöön tekeytymään, tai kaivaa maahan ilman muovia ja katsoa mitä maaperän mineraalit ym. sille tekevät. Voit myös värjätä kankaat etukäteen tai jälkikäteen, tai voit suihkuttaa niihin esimerkiksi väreistä tehtyä värilientä, tai ripotella kasviväriuutteita kuivina kostean kankaan pintaan ennen printtausta, jolloin väri kiinnittyy höyrytyksen aikana.

Tässä ei ole yhtä oikeaa tapaa, ja sehän onkin juuri parasta! Luovuus on ylivoimaisesti tärkein tekijä yhdistettynä kasvien ihmeelliseen maailmaan.

Onnistuneita kokeiluja sinulle luonnonvärjäyksen vuonna 2022!

Puretuspaketillani voi tehdä minkä tahansa näistä puretuksista. Siinä on ohjeet purettamiseen, jossa tehdään ensin tanniinikäsittely ja sitten puretataan alumiiniasetaatilla. Voit hyvin jättää tanniinikäsittelyn myös välistä ja käyttääkin puretusliemessä hiukan rautasulfaattia ja säästää tanniinin tanniinipeittoon. Tai voit purettaa pelkällä alumiiniasetaatilla ja käyttää tanniinia ja rautasulfattia muilla tavoin. Toisessa puretuspaketissani on mukana myös 5 erilaista kasviväriuutetta, jos haluat kokeilla mitä niillä syntyisi.


P.S. muokkaan tätä tekstiä sitä mukaa kun huomaan korjattavaa, ja lisäilen kuvia kunhan ehdin kaivella vanhempia töitäni esiin kuvattavaksi (siis ehkä kesällä...), ja kun tulee uusia hyviä esimerkkejä kuvattavaksi. Kurkkaa myös galleriani, siellä on muutamia töitäni: galleria.


Huolellisesti esipestyjä kankaita odottamassa puretuskäsittelyä.
Huolellisesti esipestyjä kankaita odottamassa puretuskäsittelyä.